Oppsummering av et inspirerende PROFIT-prosjektmøte i København
Oppsummering av et inspirerende PROFIT-prosjektmøte i København
Den 3.–4. juni 2025 deltok FOKU sammen med våre prosjektpartnere i et transnasjonalt prosjektmøte i København, som en del av Erasmus+-prosjektet PROFIT. Møtet fant sted i vakre omgivelser og var preget av engasjerende erfaringsutveksling, kreativ utvikling og fremtidsrettet planlegging.
Første prosjektresultater presentert
Under møtet presenterte partnerne de første konkrete resultatene av prosjektet:
En omfattende forskningsrapport om unges økonomiske kompetanse i Europa
En økonomisk ordbok tilpasset ungdom
Konsepter for forklarende videoer som skal gjøre økonomiske begreper lettere tilgjengelige
Disse verktøyene har som mål å gjøre prosjektets innhold mer brukervennlig, relevant og praktisk for unge mennesker over hele Europa.
Kreativ workshop med fokus på fortelling og visuell formidling
En av høydepunktene under samlingen var et fortellerverksted ledet av illustratør Jessica Lai, som ga deltakerne innsikt i hvordan man strukturerer en god historie, og hvordan grafiske virkemidler – som tegneserier – kan benyttes for å styrke budskapet om økonomisk forståelse.
Dette markerer starten på den kreative fasen i prosjektet, hvor vi jobber med å utvikle manus og visuell identitet for den kommende Gamified Digital Graphic Novel – en interaktiv og engasjerende læringsressurs for unge.
Besøk hos Danske Bank
Et annet sentralt punkt i programmet var et besøk hos Danske Bank, hvor vi fikk innsikt i deres arbeid med økonomisk opplæring og hvordan de fremmer økonomisk trygghet hos barn og unge. Møtet var en inspirerende kobling mellom finanssektoren og sosial innovasjon.
Vi ser frem til den videre utviklingen av prosjektet og gleder oss til å dele mer! Følg oss for oppdateringer!
On June 3–4, 2025, FOKU participated in a transnational project meeting in Copenhagen, together with our partners from the Erasmus+ project
PROFIT . The meeting took place in a beautiful setting and was filled with meaningful exchange, creative development, and forward-looking planning.
Presentation of the First Project Results
During the meeting, the partners shared the first tangible outcomes of the project, including:
A comprehensive
research report
on youth financial literacy across Europe
A
financial dictionary tailored for young people
Concepts for
explanatory videos designed to make financial topics more accessible
These tools aim to make the project content more user-friendly, impactful, and practical for young people across Europe.
Creative Workshop on Storytelling and Visual Communication
One of the highlights of the meeting was a
storytelling workshop
led by illustrator Jessica Lai, offering valuable insights into how to build an engaging narrative and how visual tools such as comics can enhance financial literacy messages.
This workshop officially marked the beginning of the creative phase of the project, during which we will develop the storyline and visual identity for the upcoming Gamified Digital Graphic Novel – an interactive and engaging learning tool for youth.
Visit to Danske Bank
Another key part of the program was a visit to
Danske Bank, where we learned about their approach to financial education and how they work to build long-term financial confidence in children and youth. It was a truly inspiring intersection of finance and social innovation.
We look forward to the continued development of the project and are excited to share more soon – stay tuned!
FOKU AS, Norway
Danmar Computers, Poland
Finklusiv, Denmark
INSTITUTO Ikigai, Spain



